TROBADES PIMEC – PERSPECTIVES ECONÒMIQUES 2023

PIMEC Vallès Oriental constata que la competitivitat del territori permet que les pimes siguin més rendibles que la mitjana catalana

Carles Mas, director de l’Àrea d’Economia i Empresa de la patronal, ha explicat en un acte a Mollet del Vallès que l’economia del territori és la més diversificada de Catalunya

PIMEC ha analitzat les projeccions de l’economia internacional per aquest any 2023 en un acte celebrat avui a Mollet del Vallès. El director de l’Àrea d’Economia i Empresa de la patronal, Carles Mas, ha exposat els diversos escenaris de l’economia mundial que es poden donar enguany i ha explicat que “la inflació, els tipus d’interès i la geopolítica determinaran que es doni una situació o una altra”. A més, Mas s’ha referit a com afectaria cadascun dels escenaris a l’economia catalana i, en conseqüència, al Vallès Oriental.

A la jornada també hi ha participat Cristóbal del Caño, membre de la Comissió Executiva de PIMEC Vallès Oriental i president del gremi d’Instal·ladors del Vallès Oriental. Durant la seva intervenció, ha explicat que “la guerra d’Ucraïna, la crisi generada pel dèficit de matèries primeres i la pujada dels tipus d’interès fan que visquem en un escenari econòmic incert. A l’horitzó, la possibilitat de patir una recessió o un estancament de l’economia fins que aquesta s’adapti totalment a la crisi energètica que estem patint”. També ha destacat que “la transició verda amb les renovables és una solució a mig i llarg termini”. En aquest sentit, ha reiterat que “els Gremis d’Instal·ladors són una peça fonamental en la transició energètica però cada cop més empreses tenen dificultats per trobar mà d’obra”.

Situació econòmica del Vallès Oriental

L’acte també ha servit per analitzar la situació econòmica del Vallès Oriental. El director de l’Àrea d’Economia i Empresa de PIMEC ha explicat que la intensitat de la recuperació post-Covid-19 a la comarca, amb un augment del VAB del 7,2%, va ser insuficient per compensar les pèrdues de l’any 2020. Així doncs, el VAB generat el 2021 es va situar un 5,1% per sota del de l’any 2019.

A més, Mas ha assenyalat que “l’empenta post-Covid va reflectir un notable creixement dels serveis (6,6%), el principal sector de la comarca amb gairebé el 57% del VAB”. També s’ha referit al comportament positiu de la indústria, amb un augment del 9%, i al modest progrés del sector de la construcció (1,2%). Per contra, el sector primari ha registrat una caiguda del 5,5%

D’altra banda, el director de l’Àrea d’Economia i Empresa ha puntualitzat que “al Vallès Oriental la millora de l’any 2021 es va traduir en un intens avenç de l’ocupació, de manera que els 148.999 afiliats de l’any 2021 a la comarca superaven els registrats l’any 2019”. En aquest context, els treballadors acollits als ERTO van caure molt intensament, passant dels 49.513 als 4.393 entre els anys 2020 i 2021.

Mas també ha destacat les principals fortaleses de l’economia del Vallès Oriental. En aquest sentit, s’ha referit a la presència d’una gran oferta de sòl industrial, tot i que alguns requereixen millores d’infraestructures. També ha posat en relleu que es tracta de l’economia comarcal més diversificada de Catalunya i ha explicat que “presenta especialitzacions i concentracions sectorials i territorials importants en química i fabricació de plàstics, metall o logística”.

Finalment, durant la seva intervenció, Mas ha assenyalat que “les pimes del Vallès Oriental són més rendibles que la mitjana de la pime catalana, a més de ser de major dimensió”.